maandag 9 augustus 2010

Een nieuwe week


Een nieuwe week is aangebroken en dus een nieuw weekmenu. Deze week krijgen we een nichtje te logeren en daar verheugen we ons erg op. Het plan is om als ze er is met zijn allen zelf van aardappels patat te maken en hamburgerbroodjes te bakken en van gehakt hamburgers te maken. Aangezien ik nog nooit zelf van aardappels patat heb gemaakt (ik weet het, schande!) is dat meteen mijn NIEUWE RECEPT van de week!
Het is maar goed dat ze komt logeren, want mijn kinderen beginnen zo langzamerhand steeds vaker te kibbelen. Echt laatste-week-van-de-vakantie-symptomen geloof ik...
Zucht! Nou ja, hier komt mijn weekmenu;
maandag gehakttaart met abrikozen
dinsdag chicken tonight met rijst (beide nog over van de vakantie)
woensdag zelfgemaakte patat en broodjes hamburger
donderdag pasta met tomaten/kaas/spekjes saus
vrijdag soep (als de tomaten goedkoop zijn tomatensoep)
zaterdag gebakken aardappeltjes, vlees, groenten
zondag rest soep

Recept gehakttaart met abrikozen:
Een lage taart- of quichevorm invetten en met bladerdeeg bekleden. Bodem met vork inprikken.
Voor de vulling 250 gr rundergehakt losbakken in wat bakboter, samen met een gesnipperde ui, een in ringen gesneden prei, een uitgeperste teen knoflook, 5 kleingesneden abrikozen (uit blik), 50 gr rozijnen en 1,5 eetl shoarmakruiden. Voeg drie kleingesneden muntblaadjes toe of een eetlepel gedroogde munt.
Giet het vocht van het gehaktmengsel af in een schaal en meng twee losgeklopte eieren door het vocht.
Schep het gehaktmengsel in de vorm en giet het vocht erover. Taart 30 minuten op 225 graden bakken.
Dan de rest van de (uitgelekte) abrikozen op de taart leggen en nog 5 minuten in de oven zetten. Garneren met muntblaadjes of strooi er nog wat gedroogde munt overheen.

Eet smakelijk! Amelie

zaterdag 7 augustus 2010

Keeping the kids happy!


Gisteren met de kinderen op de fiets naar de geitenboerderij gereden. Daar konden kinderen voor een paar euro een koek versieren. Dat is wel besteed aan ze! Dus gewapend met allerlei versiersels, een grote speculaaspop en eetbare lijm gingen ze aan de slag, om na een minuut al te roepen; Zo, KLAAR! Mag ik hem nu opeten??? Nou, dat kostte nog wat aanmoediging om er wat meer werk aan te besteden. Maar het resultaat mag er , zoals je kunt zien, echt wel zijn!

Veel plezier met de zomervakantie! Amelie

vrijdag 6 augustus 2010

Nieuw recept


Zoals al aangekondigd kregen we gisteren eters en voor die gelegenheid ging ik een nieuw recept maken. Ik had wederom een recept uit de goodfood gekozen. Het was alles in een ovenschotel; spercieboontjes, aardappelen in de schil, kerstomaatjes en een hele kip met mosterd. Ik moet zeggen dat ik niet laaiend enthousiast ben over het recept, omdat ik de spercieboontjes nogal uitgedroogd vond en soms zelfs hard. De kip was lekker en ook de mosterd smaakte er lekker bij. Ik heb het korter in de oven gezet dan het recept voorschreef en ik heb er halverwege zelf olijfolie overheen gegoten, omdat ik het te droog vond worden. Geen recept wat ik nog een keer ga maken dus, vandaar dat ik het recept er ook niet bij zet. Ik had er een eenvoudige salade bijgemaakt en als toetje een oude favoriet; chocolade-kaneel cake met notenijs. Ik zet de cake in de oven wanneer we aan het hoofdgerecht beginnen en tegen de tijd dat we aan het toetje toe zijn is de cake gaar en warm en smaakt het heerlijk met een bol ijs die smelt op de warme cake. Al met al een geslaagd etentje met een matig hoofdgerecht, volgende week weer een nieuw recept proberen!

Wat hebben jullie de laatste tijd voor nieuws gekookt? En was het een succes?

Liefs van Amelie

donderdag 5 augustus 2010

Sfeer van het moment


Nog maar twee weken en dan vieren Otto en ik ons eerste echte jubileum; 12 1/2 jaar getrouwd! En dat vraagt natuurlijk om een gezellig hoekje op mijn dienblad... De bloemen in het boeketje zijn zuidewinds lelies en zaten ook in mijn trouwboeket. Verder staat onze trouwkaars erbij, onze trouwkaart, het bruidspaartje dat op onze bruidstaart stond, de kristallen champagneglazen die we bij onze trouwringen kregen en het lepeltje waarmee we een hapje namen van de bruidstaart.
We gaan op de dag zelf naar Disneyland met de trein, in het echte Disney-hotel logeren. Tsja, we zijn tenslotte maar een keer 12 1/2 jaar getrouwd!!! Ik heb van de vliering onze brieven gehaald die we elkaar schreven toen we nog geen verkering hadden. Wat is dat leuk om te lezen. Ik herinner me weer hoe alles is begonnen. Ook ons trouwalbum hebben we weer tevoorschijn gehaald. A trip down memory lane. Wat bijzonder dat ik, toen ik Otto voor het eerst zag (ik was nog net geen 17 jaar); DAT is hem, dat is de man waar ik mee ga trouwen en kinderen krijgen. En nu zoveel jaar later; getrouwd, twee kinderen, huisje, boompje... Ik had het goed gezien en ben nu nog steeds blij met hem, elke dag! De champagne ligt klaar, LOVE IS IN THE AIR!!!

Liefs Amelie

woensdag 4 augustus 2010

En dan voel ik me thuis!



Heerlijk rommelen in huis en mijn muziek op; Madeleine Peyroux. En dan voel ik me thuis!!!
Liefs Amelie

dinsdag 3 augustus 2010

De geneugten van het werken...(niet!)


Nou nou nou... Vandaag moest ik werken en was mijn kleine man bij de BSO-vakantie opvang. Er was een leuke dag gepland met als thema "de paden op de lanen in". Wandelschoenen en rugzak meegeven. Dus stond hij met zijn rugzak en wandelschoenen klaar om half acht vanmorgen. En wat trof ik vanmiddag aan?! Een mannetje met andere kleren aan, want hij was in de vijver gevallen!!! Ook zijn goeie schoenen kletsnat en zijn rugzak kwijt! Ik wil geloof ik niet nadenken hoe dit ook had kunnen aflopen. Volgens de leidsters reageerde hij heel kalm en zei:"Ik heb nog nooit met mijn kleren aan gezwommen!" Nu maar op zoek naar een nieuwe rugzak. Wel balen, want dit was al van baby-af zijn rugzakje en was geen goedkope...Maar ja, alles is gelukkig goed afgelopen.

maandag 2 augustus 2010

Weekplanning


Omdat ik een onregelmatig beroep heb, probeer ik door het maken van een weekplan enige structuur te krijgen in mijn week. Een bijkomend voordeel is dat ik door het maken van een weekplanning voor mijn maaltijden kan besparen op mijn huishoudgeld. Op maandag maak ik een lijstje met daarop mijn diensten en vul voor iedere dag in wat we eten. Op dagen waarop ik een avonddienst heb maak ik iets klaar wat makkelijk op te warmen is, zodat ik een bakje mee kan nemen naar mijn werk en Otto het alleen maar hoeft op te warmen. Ook kook ik vaak voor twee dagen, zodat ik, wannneer ik een dagdienst heb gehad en moe uit mijn werk kom, niet meer hoef te koken.
Mijn planning voor deze week:
maandag groentensoep met afbakbrood (zelf bouillon trekken)
dinsdag (werken) de rest van de soep en een afbakbrood
woensdag (werken) zoetzure kip met zilvervliesrijst
donderdag krijgen we eters en maak ik een NIEUW RECEPT (hierover later meer!)
vrijdag (late dienst) pasta pesto
zaterdag (nachtdienst in) moet Otto aan de slag met het bakken van pannenkoeken (kinderen blij!)
zondag eten we bij Otto's ouders
maandag gehakttaart met abrikozen

Iemand nog tips voor lekkere doordeweekse recepten?
liefs Amelie