
Een nieuwe week is aangebroken en dus een nieuw weekmenu. Deze week krijgen we een nichtje te logeren en daar verheugen we ons erg op. Het plan is om als ze er is met zijn allen zelf van aardappels patat te maken en hamburgerbroodjes te bakken en van gehakt hamburgers te maken. Aangezien ik nog nooit zelf van aardappels patat heb gemaakt (ik weet het, schande!) is dat meteen mijn NIEUWE RECEPT van de week!
Het is maar goed dat ze komt logeren, want mijn kinderen beginnen zo langzamerhand steeds vaker te kibbelen. Echt laatste-week-van-de-vakantie-symptomen geloof ik...
Zucht! Nou ja, hier komt mijn weekmenu;
maandag gehakttaart met abrikozen
dinsdag chicken tonight met rijst (beide nog over van de vakantie)
woensdag zelfgemaakte patat en broodjes hamburger
donderdag pasta met tomaten/kaas/spekjes saus
vrijdag soep (als de tomaten goedkoop zijn tomatensoep)
zaterdag gebakken aardappeltjes, vlees, groenten
zondag rest soep
Recept gehakttaart met abrikozen:
Een lage taart- of quichevorm invetten en met bladerdeeg bekleden. Bodem met vork inprikken.
Voor de vulling 250 gr rundergehakt losbakken in wat bakboter, samen met een gesnipperde ui, een in ringen gesneden prei, een uitgeperste teen knoflook, 5 kleingesneden abrikozen (uit blik), 50 gr rozijnen en 1,5 eetl shoarmakruiden. Voeg drie kleingesneden muntblaadjes toe of een eetlepel gedroogde munt.
Giet het vocht van het gehaktmengsel af in een schaal en meng twee losgeklopte eieren door het vocht.
Schep het gehaktmengsel in de vorm en giet het vocht erover. Taart 30 minuten op 225 graden bakken.
Dan de rest van de (uitgelekte) abrikozen op de taart leggen en nog 5 minuten in de oven zetten. Garneren met muntblaadjes of strooi er nog wat gedroogde munt overheen.
Eet smakelijk! Amelie

