Posts tonen met het label Nieuw recept / new recipe. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Nieuw recept / new recipe. Alle posts tonen

zondag 5 februari 2012

Winterpret / Winter fun

De winter is ècht losgebarsten, dus dat staat garant voor een hoop winterpret! Zeker als het weekend is. Dat betekent ook winterse kost, zoals andijviestamppot. En daar hou ik altijd wat van over. Dus toen dacht ik; zou je daar ook pesto van kunnen maken? En ja hoor; ik vond dit recept van andijvie-pesto . En dat smaakte ook erg lekker bij de stamppot! Ik ga het ook een keer maken voor over de pasta. Gek recept, lekkere smaak...

Winter is really here, so that means lots of winter fun! Aspecially when it is weekend. It also means winter food, like mash with endive. I always have some leftover endive. So I thought; would it be possible to make a pesto from it? And yes; I found this recipe for endive-pesto . It tasted good with the mash! Next time I will make it with pasta. Odd recipe, good taste...


Zaterdag kwam ik uit de nachtdienst en na een paar uur slapen zijn we lekker naar het park gegaan, waar de kinderen van een heuvel konden sleeën en dan zo over het ijs verder. Wat een plezier! Thuis lekker zelf frieten gemaakt die schoon op gingen.

On saturday I came out of the nightshift and after a couple of hours sleeping we went to the park, where the kids could sleigh down from a hill and on to the ice. So much fun! At home I made home made french fries, no leftovers here. 

En vandaag stonden we voor het eerst sinds jaren op de schaats, de kinderen voor het eerst. Even wennen in het begin, maar na één rondje had ik de slag weer te pakken en ook Otto ging alweer best hard. Alle vier hadden we rode wangen. Heerlijk; volgend weekend weer!
Vroeger gingen we iedere winter schaatsen. Ik kan me nog herinneren dat we soms door de week na het eten nog even gingen schaatsen. Ik zat achterop de fiets bij mijn vader en dan reden we door het donker naar de bevroren rivier. Het was bijzonder en leuk en ik voelde me zó veilig! Als we terugwaren had ik altijd zulke koude voeten. Ik mocht ze dan altijd tegen de benen van mijn vader leggen om ze op te warmen. Dan deden mijn voeten pijn en prikten. Maar het voelde zo veilig...

And today was the first time after many years we went ice skating again, the first time for the kids. I had to get used to it again, but after one round I got into it and Otto too went quite fast. All four of us had red cheeks. I loved it; again next weekend!
When I was a child we went ice skating every winter. I can remember that we sometimes went iceskating after dinner during the week. I was on the back of my fathers bike and we cycled through the dark to the frozen river. It was special and fun and I felt só safe! When we came back my feet were so cold. My father let me put my cold feet agains his legs to warm them. My feet hurt, but it felt so safe...

Veel winter plezier! Liefs Amelie
Lots of winter fun! Love Amelie

donderdag 2 februari 2012

Om naar thuis te komen.../To come home to...

Mijn grootste plezier ligt erin om in huis een sfeer te maken waar mijn gezin graag naar thuiskomt. Dat je door de deur komt en je het gevoel hebt dat er een warme deken over je schouders heen valt. En als er dan op de laatste bladzijde van de GoodFood van februari een recept staat  waarbij staat "a gorgeous bake to come home to", nou dan MOET ik dat natuurlijk maken! En dan is het ook nog een recept voor banana bread. Dat stond al heel lang op mijn verlanglijstje om ooit nog eens te maken.
Ook het dienblad heeft weer een metamorfose gehad; valentijnsdag komt eraan. Dan mag het even "over the top"!
Hoe maak jij een warme sfeer in je huis? Ideeën voor een top 10?

Liefs Amelie



My biggest joy is to make an atmosphere at home that makes my family happy to come home to. That you come through the door and get the feeling of a warm blanket falling over your shoulders. And when I see a recipe on the last page of GoodFoods februari issue with the sentence "a gorgeous bake to come home to" above it, well than I HAVE to make it! And on top of it, it is a recipe for banana bread. That was on my wish list for recipes to make for a long time.
My table has had a make-over aswell; valentines day is coming. It is allowed to make it "over the top"!
How do you make a warm atmosphere in your home? Any ideas for a top 10?

Love Amelie

maandag 30 januari 2012

Sneeuw / Snow

Eindelijk was het dan zover; vandaag viel de eerste sneeuw van deze winter. Een gejuich bij de kinderen. Mijn zoon heeft al weken geleden een "sneeuwballen machine" bedacht die hij wil maken. Alleen is de hoeveelheid sneeuw niet genoeg om een sneeuwbal van te maken...

De maaltijd bestond uit een recept dat mijn moeder vroeger al maakte; prei met satésaus, gekookte eieren en fritessticks. Het komt geloof ik uit een tijdschrift. Natuurlijk is àlles lekker met satésaus, maar de smaak van de prei leent zich er prima voor. En om het een beetje een uitdaging te maken heb ik voor het eerst zèlf satésaus gemaakt. Ja, ik weet het, dat ik dat nog nooit gedaan heb hè! Maar ja, eens moet de eerste keer zijn. Ik had het recept uit het boek "Dat doen we zelf wel" van Teunie Luijk. Nou, ik ga het voortaan altijd zelf maken, want het is makkelijk en véél lekkerder dan kant en klaar.
Voor het toetje had ik griesmeelpudding gemaakt in de vorm van een sneeuwman. De vorm was een siliconenvorm, die kun je tegenwoordig in de leukste vormen kopen voor weinig geld. En pudding komt er prima uit. De sneeuw was slagroom. Bosbessen saus erbij, gemaakt van bosbessen uit de vriezer, gekookt met een klein scheutje rozenbottelsiroop. Groot succes!

Nu alleen nog wachten op wat meer sneeuw zodat mijn zoon zich kan uitleven met zijn "sneeuwballen machine".

Liefs Amelie




Today was finally the day; the first snow this winter came falling from the sky. Happy cheering from the kids was the result. My son invented a "snowbal machine" weeks ago, he really wants to make it. It's just to little snow to make a snowbal out of...

Dinner was a recipe my mother used to make for me when I was a kid; leeks with "saté sauce", hardboiled eggs and chips. I think it is a recipe from a magazine. Of course everything tastes good with saté sauce, but it makes a good combination with the leeks. And to make it a bit of a challenge, I made the saté sauce myself. Yes, I know, that I never did that before! There is a first time for everything. I took the recipe from the book "Dat doen we zelf wel" from Teunie Luijk. From now on I will make my own everytime, because it is easy and it tastes só much better than ready made.
For dessert I made semolina pudding in the shape of a snowman. I used a silicon shape. You can buy them in different shapes for little money. And the pudding is taken out easily too. The snow was whipped cream. To go with it; blueberry sauce made from blueberries from the freezer, cooked with a little fruitsyrup. Great succes!

Now we only have to wait for a bit more snow, so my son can get busy with that "snowball machine".

Love Amelie

woensdag 11 januari 2012

Een nieuw jaar / A new year

De feestdagen zijn voorbij, de kerstspullen zijn opgeruimd... En wat is het huis dan leeg! Tijd voor iets nieuws; mijn moeder had nog een koning winter liggen die ze gemaakt had. Zo ziet het er tenminste weer gezellig uit! Ook al is het buiten niet echt winter, binnen ligt er sneeuw...

The holidays are over, the christmas ornaments are put away... And the house looks so empty! Time for something new; my mother had a winter king she once made. That makes it look more cosy! Event though it isn't really winter outside, in here we have snow... 


Ik ben ook weer begonnen met mijn oude gewoonte om één keer in de week iets nieuws te koken. Vandaag voelde ik me zó huiselijk; ik maakte rijstpap met zelfgemaakte stoofpeertjes. Echt raar, maar dat had ik nog nooit zelf gemaakt. Op de één of andere manier was dat altijd iets wat ik alleen bij mijn schoonouders at. Ik was er maar druk mee en de hele dag stonden de peertjes te stoven op het fornuis, terwijl de rijstpap stond af te koelen. Wat was ik trots... Maar...Mijn zoon en Otto vonden de pap NIET lekker. Alleen mijn dochter zei nog: "best lekker." De stoofpeertjes vonden ze wel lekker, maar om nou te zeggen dat er een gejuich opging en ik een staande ovatie kreeg voor mijn inspanning...

Today I got back into my routine of making one new recipe every week. Today I felt só homely; I made rice pudding and homemade cooking pears. It is really funny, but I had never made these myself. Somehow this is something I only ever eat at my inlaws house. I was quite busy with the whole proces and all day long the pears were cooking on the stove, while the rice pudding was cooling down. I was really proud of myself. But...My son and Otto did NOT like the rice pudding. Only my daughter said: "It is quite nice." They did like the cooking pears, but I can't say they were cheering me or giving me a standing ovation...


Gelukkig nieuwjaar! Liefs Amelie
Happy new year! Love Amelie

zondag 2 oktober 2011

Eten uit de tuin / Eating from the garden

Ik heb al vaker geschreven over mijn zwak voor eten uit eigen tuin. Deze zomer hebben we voor het eerst aardappels geprobeerd. Het is echt super simpel: een paar uitgelopen aardappels die er niet echt appetijtelijk meer uitzien in een grote pot bedekken met aarde. Als er sprieten boven de aarde uitkomen kun je er nog een laag opdoen en daarna eventueel nog één. En dan is dít het resultaat!
I already wrote about my weakness for eating from my own garden. This summer we tried potatoes for the first time. I is really simple: put a few sprouted potatoes that don't look appetising anymore in a big pot and cover with soil. Once you can see some green appear you can put a second layer of potatoes and soil on top of it and even a third if you like. And this will be your result!

Ik heb er vanavond een heerlijke aardappelsalade van gemaakt met sla, komkommer, rode paprika, augurk, doperwten en uitgebakken spekjes. Dressing van yogonaise met vers citroensap, olijfolie, geperst teentje knoflook, zout en peper. De aardappels heb ik niet eens geschild en in partjes gaar gekookt. En met het zomerse weer waar we van mogen genieten lekker met tartaartjes van de barbeque en ijs toe.... Fijne nazomer!

I made a delicious potatoesalad this evening with lettuce, cucumber, red bell pepper, gurkin, peas and fried bacon cubes. I made a dressing from yoghurt mayonaise, fresh lemonjuice, olive oil, a garlic clove from the press, salt and pepper. I didn't even peal the potatoes and cokked them until done in quarters. And with this summer weather we are enjoying we ate it with meat from the barbeque and had some icecream for dessert.... Happy late summer!

Liefs / Love Amelie

maandag 27 juni 2011

Twee seizoenen in één weekend / Two seasons in one weekend

Wat een verschillende dagen waren zaterdag en zondag! Op zaterdag kwam ik uit de nachtdienst en leek het buiten wel herfst. We zijn lekker binnen gebleven in onze joggingpakken en hebben de kaarsjes aangestoken en lekker rondgehangen. Voor de tv gegeten, lekker weekend! Ik had een NIEUW RECEPT, uit de "boodschappen". Supermakkelijk, snel en vooral LEKKER. En echt comfortfood wat erbij hoort op zo'n dag. Het heet pasta roomtaart met kaas.
En dan zondag; WARM! Dus wat doe je op zo'n mooie dag? Natuurlijk; dan steek je de barbecue aan... Genieten van het mooie weer...Twee seizoenen in één weekend.

Liefs Amelie

Two totally different days, saturday and sunday! On saturday I came out of the nightshift and it was like autumn outside. We stayed inside in our sweatpants and lit the candles and did nothing. Dinner in front of the tv, really weekend! I made a NEW RECIPE, from a magazine. Supereasy, real quick and most of all really DELICIOUS. Comfortfood, which is the best thing on a day like that. It is called pasta creampie with cheese.
And then sunday; WARM weather! So what do you do on a beautiful day like that? Of course; you put on the barbecue... Enjoy the great weather... Two seasons in one weekend.

Love Amelie

Weekend; lekker voor de tv eten.../ Weekend; comfortfood in front of the tv...

400 gram pastaschelpjes / 400 grams pasta
2 bouillonblokjes / 2 stock cubes
4 eieren losgeklopt / 4 eggs beaten
200 ml crème fraiche / 200 ml crème fraiche
200 gram kaas (oude geraspte, blauwschimmel, geitenkaas of een mengsel) / 200 grams cheese of choise

Kook de pasta volgens instructies op verpakking in water met bouillonblokjes. Meng in een schaal de eieren, crème fraiche en kaas (ik deed er nog wat versgemalen peper door) en schep hier de uitgelekte pasta door. Stort in een ingevette ovenschaal en bak 30 minuten op 180 graden. Laat nog tien minuten rusten voor je gaat eten. Lekker met sla!

Cook pasta according to instructions in water with stock cubes. Mix in a bowl the eggs, crème fraiche and cheese (I added some ground pepper) and add the drained pasta. Put everything in a buttered heatproof dish and bake for 30 minutes at 180 celsius. Leave for 10 minutes before eating. It is really nice with a salad!

donderdag 23 juni 2011

Gehakt toetoep / Crazy casserole

Vandaag heb ik een gouwe ouwe gemaakt; gehakt toetoep. Het is een ovenschotel die heel raar klinkt, maar vreselijk lekker is! Dus laat je niet afschrikken, maar probeer het gewoon een keer. ;-)

Today I made a golden oldie which I will call "crazy casserole". It is a casserole that sounds really strange, but it tastes really great! So don't be afraid, just try it. ;-)

Ingrediënten / Ingredients

300 gram rundergehakt / 300 grams of minced beef
2 tenen knoflook / two cloves of garlic
2 kleine blikjes (ongeveer 4-5 eetlepels) tomatenpuree / about 4-5 tbls tomatopuree
1 bosje radijs / a bunch of radiches
1 komkommer / 1 cucumber
1 pot wortelen en doperwten / 1 jar of carrots and peas
1 blik perziken / 1 can of peaches
aardappelpuree / mashed potatoes
geraspte kaas / grated cheese
zout en peper / salt and pepper

Bak het gehakt rul in een koekenpan en knijp de knoflook erboven uit. Voeg als alles gaar is de tomatenpuree toe en laat even sudderen. Dan op smaak brengen met zout en peper. Doe dit gehaktmengsel in een grote ovenschaal (liefst van glas, zodat je de laagjes kunt zien). Doe daarna de in plakjes gesneden radijs, de worteltjes en doperwten, de in stukjes gesneden komkommer en de in stukjes gesneden perziken in de ovenschaal zodat je mooie laagjes krijgt. Doe de aardappelpuree eroverheen en bestrooi met geraspte kaas. In de oven (200 graden) tot je een mooi bruin korstje hebt.

Fry the mince and add crushed garlic. When the mince is brown add the tomatopuree and let it simmer for a few minutes. Season to taste with salt and pepper. Put the mince in an ovendish (preferably a glass one because it shows the layers). Then add the sliced radishes, carrots and peas, diced cucumber and diced peaches to the ovendish in a way that you have different layers. Put the mashed potatoe s on top and finish with some grated cheese. Bake in a hot oven until there is a nice golden top.


Vóór de oven / Before the oven


Nà de oven / After the oven
Liefs / Love Amelie

maandag 23 mei 2011

Witloftaart / Chicory quiche

Een drukke week met veel werken, oefenen op school voor mijn dochter en afspraken voor de boeg, dus moet er weer flink gepland worden. Maar vandaag een vrije dag en dus tijd om een NIEUW RECEPT te maken. Het werd witloftaart. Gevonden op internet toen ik een recept zocht voor hartige taart waarin ik de salie kan gebruiken die welig groeit in de tuin (wat ruikt dat toch lekker!). En zo kwam ik bij het ietwat vreemd klinkende recept. Toch geprobeerd en was een groot succes! Zo zie je maar... Via de site waarop dit recept stond kwam ik ook terecht op een website met allerlei info over Zwitserland waaronder recepten. Dat is erg interessant natuurlijk en er zal ongetwijfeld binnenkort een recept van deze site volgen!

Liefs Amelie


A busy week ahead with a lot of working, practising at school for my daughter and appointments, so that means a lot of planning. But today I had a day off so I had time to make a NEW RECIPE. I made chicory quiche. I found it on a website when I was searching for a quiche recipe in which I could use the sage that is growing like mad in my garden (it smells so good!). It sounds a bit funny right; chicory quiche?! I tried it anyway and guess what? Everybody liked it!  (If you are interested I can put the recipe in English on my blog).  Through the website with the recipe I found a website with a lot of information about Switserland including many recipes. That is of course very interesting and it is very likely a recipe from this website will follow soon!

Love Amelie

dinsdag 3 mei 2011

Mijn jarige man / My husbands birthday

Gisteren is Otto 46 jaar geworden! We hebben gebarbecued met familie, maar vorige week heb ik al speciaal voor hem Zwitsers gekookt (of althans mijn versie ervan). Het allerallerallerlekkerste eten wat ik kan bedenken; Zurcher geschnetzeltes met rösti. Ik kan het nooit zo lekker maken als in Zwitserland, maar of dat nou komt door het recept of doordat ik niet omringd ben door bergen en er geen glas Fendant bij drink weet ik niet. In ieder geval komt het in de buurt... De rösti had ik voor het eerst zelf gemaakt en dat was dus mijn NIEUWE RECEPT van vorige week.
500 gram aardappelen geschild en geraspt en een geraspte ui bestrooien met zout uit laten lekken in een zeef en later in een schone doek uitknijpen. Mengen met 2 eieren en 50 gram bloem en op smaak brengen met zout en peper (flink wat zout). Bak in wat olie in een koekenpan aan beide kanten goudgeel.

En Guete! (eet smakelijk) Liefs Amelie


Yesterday Otto turned 46 years old. We had a barbecue with our family, but last week I cooked Swiss food aspecially for him (or at least my version of Swiss food). The veryveryvery best food I can think of; Zurcher geschnetzeltes with rösti. I can never make it taste as good as it tastes in Switzerland, but I never know if it has to do with the lack of mountains surrounding us or the lack of a glass of Fendant. It comes close to it anyway... I made the rösti myself for the first time, so that was my NEW RECIPE of last week.
Put salt on 500 grams of peeled and grated potatoes and one grated onion and let the water come out in a colander. After a while put everything in a clean cloth and pinch it so the rest of the water comes out. Mix it with two eggs and 50 grams of flour and add salt and pepper to taste. Bake in some oil in a large pan on both sides.

En Guete! (have a nice meal) Love Amelie

zaterdag 16 april 2011

Houmous

Vrijdagmiddag, de zon schijnt en ik zit te luieren in de tuin. Straks begint het weekend en ik heb vrij. Snel spring ik nog even op de fiets, onderweg mijn zoon even ophalen die bij een vriendje aan het spelen is. Langs de Turkse slager om ingrediënten te halen voor houmous (recept: big book of basics). Kikkererwten (240 gram uitgelekt) met 50 ml water pureren, sap van 1 citroen, 100 gram tahin (sesampasta) en 2 eetlepels olijfolie toevoegen. Op smaak brengen met 1-2 theelepels harissa (scherpe chilipasta) en zout. In een schaaltje doen en versieren met wat bladpeterselie, kikkererwten en wat olijfolie. Ik serveerde er plat Turks brood bij. Scheur een stuk brood af en schep er de houmous mee op. Lekker zomers voorafje! (glaasje citroenlikeur uit de vriezer maakte het zomerse gevoel nog groter!) Het weekend is begonnen...
Friday afternoon, the sun is shining and I'm relaxing in my garden. The weekend is almost beginning and I don't have to work. I jump on my bike and on the way I pick up my son from his play-date. We go to the Turkish store to get ingredients for houmous (recipe: big book of basics). Puree chickpeas (drained 240 grams) with 50 ml water, add the juice of one lemon, 100 grams of tahin (sesame paste) and 2 tablespoons of olive oil. Season with 1 to 2 teaspoons of harissa (chilipaste) and salt. Put in a bowl and make it look pretty with some flatleave parsley, chickpeas and olive oil. I served it with some flat Turkish bread. Tear of a piece of bread and scoop up the houmous with it. Nice summery entree! (That summer feeling got even bigger with the glass of lemonliqueur from the freezer!) The weekend has begun...

zondag 3 april 2011

Zelfgemaakte tortilla's / Homemade tortillas

Vrijdag heb ik zelf tortilla's gemaakt. Het is heel makkelijk en lekker. Maak een deeg van 200 gram bloem, 125 ml water, een snuf zout en een eetlepel olijfolie. Vijf minuten kneden, afdekken met vochtige doek en een half uur laten rusten. Dan in zes stukken verdelen en uitrollen tot platte ronde lap. In een droge koekenpan bakken aan beide kanten. Een hele goedkope maaltijd! Je kunt de tortilla's vullen zoals je zelf lekker vindt. Ik had een saus gemaakt van gehakt met chilipoeder en paprikapoeder, zout en peper, gesnipperd uitje en blik tomatenstukjes. Daarbij een blikje maïs en wat sla. Vegetarisch kan ook heel makkelijk.

Liefs Amelie
Friday I made my own tortillas. It's easy and tastes good. Make a dough with 200 grams of flour, 125 ml water, a pinch of salt and 1 tbsp oliveoil. Knead for five minutes, cover with a slightly wet cloth and leave to rest for half an hour. Divide into six pieces and roll out into a flat round shape. Bake in a dry pan on both sides. A very cheap meal! You can fill the tortillas however you want. I made a sauce with minced meat with chili powder, paprika, salt and pepper, a chopped onion and a can of tomatoes. With it a can of corn and some lettuce. You could easily make it into a vegetarian meal.

Love Amelie

woensdag 23 maart 2011

Lekker goedkoop eten / Good cheap meals

Het is en blijft een sport; lekker eten voor weinig geld. Na de baked beans van zondag en de rest op maandag, heb ik een grote pan linzensoep gemaakt met genoeg soep voor twee dagen. Ui en knoflook in wat olie gefruit, lepel ras el hanout erbij en wat tomaten die ik nog had liggen. Dan twee liter bouillon en een zakje rode linzen (gewassen). Anderhalf à twee uur koken en dan soepgroenten erbij. Meekoken en klaar! Linzen 99 cent, soepgroenten 1,38. De rest had ik in huis. Resultaat: twee dagen met zijn vieren eten voor 2,37 euro! Daar wordt ik blij van! En er is goed en met smaak van gegeten ook nog. Peulvruchten zijn echt een heel voordelige keuze als je goedkoop wilt koken. De baked beans ga ik toch nog een kans geven (want de smaak was wel erg goed) maar dan ga ik ze wel langer voorkoken, zodat ze niet zo "knabbelig" zijn. Op zoek naar meer (goedkope) recepten met peulvruchten...

Liefs Amelie
Engels ontbijt voor diner... English breakfast for dinner...

It feels like a challenge every time; eating good meals for little money. After the baked beans on sunday and the leftovers on monday, I made a big pan full of lentil soup for two days. Fried some onion and garlic in oil, stir in a spoonfull of spices (I used Maroccan ras el hanout) and some chopped tomatoes (I had leftover). Next 2 litres stock and a bag of red lentils (washed). Let it boil for 1,5-2 hours until soft and put in some vegetables and boil until soft. Ready! I payed 99 cents for the lentils and for the vegetables 1,38. The other ingredients I had laying in my kitchen. So I made dinner for four for two days for 2,38 euros! That makes me happy! And my family ate well and with great taste. Dried peas and beans are really a frugal choice when you want to cook good cheap meals. The baked beans will get a second chance (because they tasted really good) but I will parboil them longer so they won't be so hard and chunky. Looking for more (cheap) meals with dried peas and beans...

Love Amelie

zondag 20 maart 2011

Baked beans

Vanmiddag kwam Otto weer thuis; gezellig hoor! Ik had me uitgesloofd met een NIEUW RECEPT, namelijk: baked beans. Uit mijn Big book of basics. Het moest 3,5 uur in de oven staan. De smaak was lekker, maar ik vond de witte bonen nog niet zacht genoeg. Ik had er lekker vlees bij gemaakt en een salade. Morgen de rest van de bonen met een spiegelei en worstjes (Engels ontbijt voor diner) hopelijk zijn de bonen dan wat zachter... Wederom geen recept wat ik opnieuw zou maken. Ik heb wel een beetje pech met mijn nieuwe recepten, maar ja wie niet waagt...

Liefs Amelie
This afternoon Otto came home again; so nice! I had done my best on a NEW RECIPE, namely: baked beans. From my big book of basics. It had to stay in the oven for 3,5 hours. It tasted good, but I found the white beans not soft enough. I had made some nice meat and a salad to go with it. Tomorrow we eat the rest of the beans with a fried egg and saucages (English breakfast for dinner) hopefully the beans are a bit softer then... Again not a recipe I would make again. I'm a bit out of luck with my new recipes lately, but hey if you don't try...

Love Amelie

zaterdag 12 maart 2011

Troost-eten / Comfort-food

De hele week heb ik met een verkouden hoofd rondgelopen; waterige ogen, irritant hoesten en een neus die zo dicht zat dat de grens tussen Noord en Zuid Korea er niks bij is. En in zo'n situatie is er toch niets prettiger dan "troost-eten" ?! Dus heb ik gisteren een pan tomatensoep gemaakt. Ja, ik weet het, ik weet het; het is geen tomatenseizoen, maar ik heb een deel verse tomaten en een deel tomaten uit blik gebruikt. En dat was ook heel lekker! (al is verse nòg lekkerder...) En erbij een NIEUW RECEPT; cheese ham & olive loaf uit een oude Good Food van 2008. Het was een makkelijk recept maar wel een pittige smaak. Niet echt een supertopper die op mijn lijst van favorieten komt. Zag er wel mooi uit! En de tomatensoep? Die bood de troostende werking voor als je jezelf een klein beetje zielig vindt, werkt altijd! Hatsjie!

Liefs Amelie
The entire week I have been walking around with a head suffering from a cold; watery eyes, an irritating cough and a nose so blocked up that the border between north and south Korea is nothing compared to it. And is there anything better in such occasions than "comfort-food"? So I made a pot full of tomatosoup yesterday. Yes I know, I know; it isn't tomatoseason, but I used only a part fresh tomatoes and for the rest canned tomatoes. And that was very nice too! (even though tomatosoup entirely made of fresh tomatoes tastes even better....) To go with it I made a NEW RECIPE; cheese ham & olive loaf from an old Good Food from 2008. It was an easy recipe but it had a rather strong taste. Not really a superduper recipe that makes it to my list of favourites. It looked pretty anyway. And the tomatosoup? That offered the comforting feeling you need when you feel just a little bit sorry for yourself, does the job everytime! Achoo!

Love Amelie

zondag 27 februari 2011

Gehaktbrood / Meatloaf

Zondag en vrij, dus lekker koken! Vandaag tijd voor een NIEUW RECEPT, namelijk gehaktbrood uit het boek "keuken" van Nigella Lawson. Erbij rode kool (wederom Nigella) en aardappelpuree en appelmoes (uit een potje deze keer). Het was een feest om te maken en heerlijk om te eten. Volgende keer zal ik het gehakt wel iets meer kruiden, maar de combinatie met spek eromheen gewikkeld was super. De bedoeling was dat het voor 6 tot 8 personen was, maar er is nog maar een heel klein beetje over en we zijn met zijn vieren. Het was iets tè lekker. Ik ga het zeker een keer maken als ik gasten krijg, want het is helemaal voor te bereiden en daar hou ik van. Ik geef het recept een 8!

Liefs Amelie
Sunday and the day off, so time to cook a nice dinner! Today a new recipe again, namely meatloaf from the cookbook "kitchen" by Nigella Lawson. To go with it red cabbage (again Nigella) and mashed potatoes and applesauce (from a jar this time). It was a feast to make it and delicious to eat. Next time I will use a bit more pepper for the meat, but the combination with bacon wrapped around it was super. It was meant to be enough for 6 to 8 people, but we have just a little bit leftover. It was just a bit to good. I will certainly make this recipe when I have guests, because you can prepare it and that's what I like. I give this recipe an 8 out of ten!

Love Amelie

maandag 14 februari 2011

Valentijnsdiner / Valentines dinner

Ik heb me vandaag behoorlijk uitgesloofd om een heel lekker etentje op tafel te zetten voor mijn valentijn. En dat op een dag waarop ik met mijn dochter ben gaan zwemmen en alle boodschappen voor de hele week heb gedaan! Het diner bestond uit afrikaanse kippepootjes uit het boek "keuken" van Nigella Lawson, aardappelgratin die ik voor de gelegenheid in een hartvorm heb gemaakt en een salade. Toe: chocolate pecan fondants met ijs (uit, jawel je raad het al...de Good Food!!!) Nou, dat toetje zag er uit en smaakte als een restaurant-toetje! En die kippepootjes ga ik HEEEL vaak maken! (was trouwens meteen mijn NIEUWE RECEPT) Mijn valentijn was blij. Missie geslaagd!

Liefs Amelie



Today I made a great effort to make a really nice dinner for my valentine. And that on a day on which I went swimming with my daughter and did all the groceries for the entire week! Dinner was African chickenwings from the book "Kitchen" by Nigella Lawson, potatoegratin which I made into a heartshape for the occasion and a salad. For dessert: chocolate pecan fondants with icecream (from, yes you guessed it right..the GoodFood!!!) Well, that dessert looked and tasted like a dessert from a restaurant! And those chickenwings I'm going to make A LOT! (it was my NEW RECIPE by the way) My valentine was very happy. Mission accomplished!

Love Amelie

dinsdag 8 februari 2011

Oudbakken brood / Stale bread

Gisteren hadden we een stokbrood bij de maaltijd en daar was nog van over. Vandaag was het zo hard dat je er iemands hoofd mee kon inslaan, maar ik vond het zonde om weg te gooien. Dus deed ik inspiratie op in mijn ouderwetse kookboeken (de huisvrouwen uit die tijd waren echt kampioen restjes opmaken!). Een deel van het brood heb ik fijngemalen en gebruikt om door de gehaktballen te kneden, van de rest maakte ik een heerlijk broodschoteltje als toetje. De sneetjes brood geweekt in melk, verdeeld over een ingevette ovenschaal en de rest van de melk gemengd met een ei, bruine suiker, rozijnen en kaneel. In de oven op 200 graden en bakken tot het bruin is en gestold. Warm uit de oven met vanillevla erop. Ik heb de hoeveelheden gegokt, maar je hebt aardig wat melk nodig. Smullen!

Liefs Amelie
Yesterday we had baguette to go with our dinner and I had some leftover. Today the bread was so hard, you could knock somebodies head in with it, but I didn't want to throw it away. So I took some inspiration from my oldfashioned cookbooks (the housewives from that time were champions in using leftovers!). Part of the bread I made into crums and used in my meatballs, the rest was used to make a "breadcasserole" for dessert. The slices of bread soaked in milk and put in an ovendish. The rest of the milk mixed with an egg, brown sugar, raisins and cinnamom. Put it in a hot oven until brown and set. Warm from the oven with cold custard (or cream if you like). I guessed the amounts, but you need a decent amount of milk. Enjoy!

Love Amelie

dinsdag 1 februari 2011

Nieuw recept / new recipe

Gisteren heb ik weer eens een NIEUW RECEPT gemaakt en deze is echt een TOPPER!!! Hij komt in mijn receptenmap. Het is simpel en heerlijk, makkelijk voor een doordeweekse avond, maar net zo goed te gebruiken als een maaltijd die je gasten kunt voorschotelen. De naam van het recept is
Paprika pork uit de Good Food van deze maand. Ik heb er tagliatelle bij gemaakt en een salade. Voor de salade had ik zelf een dressing gemaakt met een restje jam. De jam was op en dan zit er altijd nog iets in het potje wat je er niet uitkrijgt. Giet dan wat olijfolie, azijn naar keuze, mosterd, zout en peper in het potje, goed schudden met het dekseltje erop(shake it baby!) en over je salade gieten. Nog zuinig ook!

Liefs Amelie

Yesterday I made a NEW RECIPE again and this one is a real WINNER!!! It will definately be in my recipe-binder. It is simple and delicious, easy for a weeknight, but just as good to serve your guests. The name of the recipe is Paprika pork from this months Good Food. I made tagliatelle to go with it and a salad. For the salad I made my own salad-dressing with some leftover jelly. There is always a little jelly in the jar that you can't get out. Then pour in some olive-oil, vinegar of your choise, mustard, salt and pepper, give it a good shake with the lid on (shake it baby!) and pour it over your salad. And it's frugal too!

Love Amelie

vrijdag 14 januari 2011

Restjes / leftovers

Gisteren heb ik erwtensoep gemaakt, omdat ik nog spliterwten in de voorraadkast had liggen. En die moet opgeruimd.
Maar voor erwtensoep heb je een stukje knolselderij nodig en dan blijf je weer zitten met de rest. Dan kun je er puree van maken of een salade. Ik besloot eens wat nieuws te proberen en maakte een recept van de Good Food website: ovenchips van knolselderij . Het was mijn NIEUWE RECEPT van de week. Wat zijn dingen soms ongelooflijk simpel. Otto was laat van zijn werk, dus de kinderen kregen vast een kommetje erwtensoep en de ovenfrietjes van knolselderij. Smullen geblazen! (en de voorraadkast weer een heel klein beetje leger!)

Liefs Amelie




Yesterday I made peasoup, because I had some splitpeas left in the pantry . And that needs a cleanout. Butt for peasoup you need a piece of celeriac and then you have a lot leftover. You could make puree of it or a salad. I decided however to try something new and made a recipe from the Good Food website: celeriac ovenchips . This was my NEW RECIPE of the week.Sometimes things are so incredibly simple. Otto was late from work, so I gave the kids a bowl of peasoup and the ovenchips and they were so happy! (and the pantry just a little bit emptier!)

Love Amelie

zondag 9 januari 2011

Geroosterde pompoen / Roasted pumpkin

Een zondagse maaltijd vandaag. Ik heb lekker stoofvlees gemaakt. Het stond de hele dag op het fornuis en vulde het huis met een heerlijke geur. Het paste helemaal bij de dag; lekker rustig, uitgebreid ontbijt, beetje opruimen, vlees stoven, lekker lezen, even op de fiets naar de geitenboerderij en dan uitgebreid aan tafel met een glaasje wijn. En bij wijze van NIEUW RECEPT heb ik pompoen geroosterd in de oven. Dat had ik nog nooit gedaan en was ik altijd al van plan. Ik heb zelf wat verzonnen; pompoen met olijfolie, wat tijm uit de tuin en wat tenen knoflook (ongepeld). Erna zout en peper erover. Lekker bijgerecht hoor, alleen jammer dat dat schillen zo'n klus is!

Liefs Amelie

A sunday meal today. I made beefstew. It was on the stove all day and filled the house with a lovely aroma. It was a perfect match for the day; nice and calm, breakfast, little tidying up, braising the beef, read a good book, on the bike to the goat farm and then a nice meal with a glass of wine. For NEW RECIPE I made pumpkin roasted in the oven. I had never made this and always planned to. I made something up; pumpkin with olive oil, some thyme from the garden and some cloves of garlic (unpeeled). After roasing salt and pepper. It's a nice side-meal, just a pity it takes so much work to peel the pumpkin!

Love Amelie