maandag 31 oktober 2011

Borstplaat / Fondant

We hebben een heel gezellig weekend gehad; zaterdag ging Otto met onze zoon naar de treintjesbeurs en ik ging met de kleine meid winkelen. Dat bestond voornamelijk uit rondkijken in speelgoedwinkels en een ijsje eten, maar ik heb ook nog even kunnen rondsnuffelen in een kookwinkel. En daar liep ik tegen iets heel leuks aan; een borstplaat vorm! Dat kon ik natuurlijk niet laten liggen, aangezien ik echt dòl ben op alles wat met Sinterklaas te maken heeft. Zondag ben ik meteen aan de slag gegaan met het maken van borstplaat. De eerste keer mislukte het; ik had het niet lang genoeg laten koken, maar de tweede keer had ik wel succes. Even oefenen dus, maar als je dan proeft...Mmmmmm! Ik heb gelijk wat kruidnootjes gemaakt. En je ziet aan de foto dat die lekkernijen nooit lang blijven liggen...
Sinterklaas komt dichterbij!

We had a very cozy weekend; on saturday Otto went to a miniature train show with our son and I went shopping with our little girl. The shopping was mostly looking around in toy stores and eating an icecream, but I managed to take a little look in a shop with kitchen supplies. And there I found something very fun; a fondant mould form! I couldn't leave it there, since I am such a big fan of everything that has to do with Saint Nicholas. On sunday I started right away with making fondant. The first time it didn't work out right, but the second try was succesful. A bit of practice, but once you've tasted it....Mmmmmm! And I made some "kruidnootjes" too. And as you see in the picture; these treats never stay long untouched...
Saint Nicholas is getting closer!


Recept / Recipe:

250 gram kristalsuiker / 250 grams sugar
5 eetlepels slagroom / 5 tbls cream
2 eetlepels water / 2 tbls water
1 eetlepel cacaopoeder / 1 tbls cocoa powder

Leg de borstplaatvorm of bakpapier (of siliconen bakmat). Verwarm in een pan de ingrediënten en breng al roerende aan de kook. Laat koken (blijf roeren) tot een druppel in ijskoud water direct stolt. Haal de pan van het vuur en giet mengsel gelijk in de vorm. Laat afkoelen en hard worden en draai vorm om zodat anderen kant ook hard kan worden. Haal voorzichtig uit de vorm.

Put the fondant mould form on greaseproof paper (or silicon baking mat). Put al the ingredients in a pan and heat until boiling while stirring. Keep boiling and stirring until a little bit of the mixture gets hard right away when put in icecold water. Pour into the form and leave to cool and harden. Once hard turn around the form and allow tha other side to get hard aswel. Take out of the form carefully.

Liefs / Love Amelie

1 opmerking:

  1. Oh jah! Heb jij er ook al zo'n zin in?
    Al moet ik zeggen dat ik me tot nu toe nog aardig heb kunnen beheersen. Alleen nog maar taaitaai gegeten! ;o)

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk als je reageert!