dinsdag 8 februari 2011

Oudbakken brood / Stale bread

Gisteren hadden we een stokbrood bij de maaltijd en daar was nog van over. Vandaag was het zo hard dat je er iemands hoofd mee kon inslaan, maar ik vond het zonde om weg te gooien. Dus deed ik inspiratie op in mijn ouderwetse kookboeken (de huisvrouwen uit die tijd waren echt kampioen restjes opmaken!). Een deel van het brood heb ik fijngemalen en gebruikt om door de gehaktballen te kneden, van de rest maakte ik een heerlijk broodschoteltje als toetje. De sneetjes brood geweekt in melk, verdeeld over een ingevette ovenschaal en de rest van de melk gemengd met een ei, bruine suiker, rozijnen en kaneel. In de oven op 200 graden en bakken tot het bruin is en gestold. Warm uit de oven met vanillevla erop. Ik heb de hoeveelheden gegokt, maar je hebt aardig wat melk nodig. Smullen!

Liefs Amelie
Yesterday we had baguette to go with our dinner and I had some leftover. Today the bread was so hard, you could knock somebodies head in with it, but I didn't want to throw it away. So I took some inspiration from my oldfashioned cookbooks (the housewives from that time were champions in using leftovers!). Part of the bread I made into crums and used in my meatballs, the rest was used to make a "breadcasserole" for dessert. The slices of bread soaked in milk and put in an ovendish. The rest of the milk mixed with an egg, brown sugar, raisins and cinnamom. Put it in a hot oven until brown and set. Warm from the oven with cold custard (or cream if you like). I guessed the amounts, but you need a decent amount of milk. Enjoy!

Love Amelie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk als je reageert!