donderdag 9 december 2010

Familietradities / family traditions

Toen Otto en ik trouwden, zeiden mijn ouders tegen me dat wij nu samen onze tradities moesten gaan maken.
Inmiddels hebben we inderdaad al aardig wat tradities, zoals het ontbijt in het weekend met broodjes,een eitje en de krant, de "weekendverrassing" (wat lekkers voor de kinderen) is een traditie die ik van thuis heb meegenomen, als we een verjaardag hebben bakken we croissantjes. Met de feestdagen komen tradities helemaal naar voren en vandaag was daar een voorbeeld van. We hebben namelijk vandaag de kerstboom gekocht en opgetuigd. Voor mij nog meer kerst dan kerst zelf. Ik maak dan altijd "rode soep" van Nigella Lawson. Echt een kerstsmaak, want in de soep zitten bietjes, cranberries, sinaasappelsap en -rasp, gemalen kruidnagelen en rode ui. Het klinkt raar, maar is heerlijk en kerstig. We tuigen de kerstboom ook met zijn allen op en hij ziet er dan ook uit als een boom van een gezin met kinderen. Kan absoluut niet in een woontijdschrift en dat zou ik ook niet willen.
Tradities zijn de "lijm" in een gezin en geeft voor kinderen een gevoel van veiligheid en erbij horen, van voorspelbaarheid. Veel van onze (en misschien is dat wel bij veel mensen zo) tradities hebben te maken met eten. Misschien heeft dat ook wel met mijn voorliefde voor koken te maken, haha.
Het was een goed advies van mijn ouders en één van de leukste dingen om te doen om onze eigen tradities op te bouwen.
Welke kersttradities hebben jullie?

Liefs Amelie



When Otto and I got married, my parents told me we should make our own traditions now.
In the meantime we have quite some traditions, like breakfast on the weekends with breadrolls, eggs and the paper, the "weekendsurprise" (a treat for the kids) is a tradition I took with me from my parents house, when we have a birthday we always make croissants. With the holidays traditions come out more than ever and today is an example. Because we bought and decorated the christmas-tree today. For me even more christmassy than christmas itself. I always make Nigella Lawson's "red soup". A real christmas-taste, because in the soup are beetroots, cranberries, zest ans juice of an orange, ground cloves and red onion. It may sound funny, but it is delicious and christmassy. We always decorate the tree together and that's why our tree looks like one of a family with children. It is absolutely not fit for a glossy magazine and I wouldn't want it to.
Traditions are the "glue" in a family and gives children a sense of security, belonging and predictability. A lot of our (and maybe a lot of people) traditions have to do with food. But maybe that's to do my love for food, haha.
It was a good advice of my parents to make our own traditions and one I have had the most fun with.
What christmas traditions do you have?

Love Amelie


De kerstsoep met wat zure room



NIEUW RECEPT van de week; ahorn pecan brood, gebakken op mijn nieuwe broodbaksteen.


Gemaakt door mijn moeder spelen deze poppen de hoofdrol op mijn dienblad....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk als je reageert!