donderdag 2 september 2010

Hoera, het huishouden!


Sinds ik kinderen heb is het een grote uitdaging om mijn huis op orde te houden. Zeker toen de kinderen nog heel klein waren. Toen vond ik het al knap van mezelf als ik de wc had schoongemaakt naast mijn taken als moeder. Daar komen de onregelmatige diensten nog bij, die een wekelijkse routine redelijk ondermijnen. Eigenlijk elke poging structuur in mijn huishouden aan te brengen is gestrand tot nu toe. Hoewel, dat is niet helemaal waar. Sinds mijn zoon op school zit ben ik gelijk in het stramien op mijn vrije dagen; kinderen uit bed, aanmoedigen zich aan te kleden, tafel dekken, brood smeren etc. En als ik hem dan heb afgeleverd op school hebben mijn dochter en ik een afspraak; zelf spelen tot tien uur en dan samen wat drinken met fruit of een koekje en koekeloere kijken op tv. Dat geeft me dan de tijd om even lekker door te werken. Toch bekruipt mij iedere keer weer het gevoel dat het volkomen nutteloos is waar ik mee bezig ben. Neem vandaag; zware achterstand in huis, dus vandaag flink ertegenaan. Eindelijk weer een schoon huis en ik een voldaan gevoel. Voor even... Want vergeet de kinderen niet!
Toen ik vanmiddag mijn zoon had opgehaald wilde hij even fietsen buiten en kwam even later binnen voor het beloofde kopje thee. Maar hoe kwamen al die natte voetstapjes op de vloer gestempeld? Ach natuurlijk; weer eens te laat naar de wc gegaan, kleren ondergeplast en dus ook natte sokjes. Weer opdweilen. Terwijl ik zoonlief onder de douche dirigeerde stond mijn dochter te roepen:"MAAAAMAAAAAA!!!! Hij heeft zijn fiets niet opgeruimd!!!" Onderwijl probeerde ze haar fietsje door de neergekwakte fiets van mijn zoon de tuin in te rammen. "MAAAMAAAAA!!!!" Fietsen geregeld, zoon gedouched en schone kleren aan. Zoon:"Mama, ik moet poepen." Gauw naar de wc; maar ja, hij had alvast een beginnetje gemaakt in zijn schone onderbroek om vervolgens met die vieze billen op mijn net schoongemaakte wc-bril te gaan zitten. AAAARRRCCCHHH!!!! Ik begrijp echt niet hoe andere mensen met kleine kinderen zo'n schoon en opgeruimd huis kunnen hebben. Geloof me; dit is maar een klein stukje van mijn dag, ik heb het nog niet eens over het speelgoed, de meegebrachte steentjes en takken etc gehad. Wie het geheim heeft mag het zeggen! Of moet ik me gewoon rijk prijzen en blij zijn dat ik het zo druk heb met mijn grote geluk? Is natuurlijk erg waar, maar toch, waarom kan het toch niet allebei???

Happy housekeeping! Amelie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk als je reageert!