dinsdag 5 oktober 2010

Nieuw recept / new recipe

Ook deze week weer trouw een nieuw recept gemaakt. Ik moet zeggen dat het me wel bevalt om één keer in de week iets nieuws te proberen. Deze week had ik het recept genomen uit mijn "big book of basics" en de naam is; Rozijnen-prei-schotel. En afgezien van het feit dat ik de prei de volgende keer veel langer zal voorkoken, want hij was in mijn geval niet eens in de buurt van gaar, was het heeeeeel erg lekker! Aanrader voor mensen die minder van groenten houden (en ook lekker voor mensen die wel erg van groenten houden, zoals ik). Ik denk dat het met witlof ook erg goed smaakt.

Rozijnen-prei-schotel

  • 2 dikke preien
  • zout
  • 3 eetl rozijnen
  • 4 eetl droge sherry
  • 2 eieren
  • 200 ml room
  • peper (uit de molen)
  • versgeraspte nootmuskaat
  • 80 gr cashewnoten (of andere noten)
  • 2 eetl boter
  • 1 theel kerriepoeder
De prei schoonmaken en in 8-10 cm lange stukken snijden. In een pan 1 liter gezouten water aan de kook brengen en daarin de prei 3 minuten koken (voor mij veel te kort, ik zou zeggen; koken tot het gaar is!). Koud afspoelen en goed laten uitlekken.
De oven voorverwarmen op 200 graden, hetelucht 180 graden. De rozijnen weken in de sherry en de eieren met de room kloppen. Op smaak brengen met nootmuskaat, zout en peper.
In een ovenvaste schaal de prei schikken en het ei-room mengsel eroverheen schenken. In het midden van de oven zetten en 20 minuten bakken.
De cashewnoten grofhakken en in een koekenpan (zonder vet) kort roosteren tot je ze ruikt. Er 1 eetl boter bij doen, deze laten smelten en er het kerriepoeder doorroeren. De rozijnen, compleet met de sherry erbijvoegen, doorroeren en aan de kook brengen.
Met dit megsel de prei bedekken, de rest van de boter als vlokjes erover verdelen en nog 5 minuten in de oven bakken.
Serveren met lekker vers wit brood.

Liefs en bon appetit Amelie





I made my weekly new recipe like all weeks. I must say I rather like it to make a new recipe each week. This week I took the recipe from my "big book of basics" and the name is; raisin-leek-dish". Apart from the fact that next time I will cook my leeks much longer, because in my case it wasn't even near being cooked, it was really yummie! I would recommend it to people who don't like vegetables as much (and I would recommend it to people who like vegetables a lot, like me). I think it's great with chicory too.

raisin-leek-dish

  • 2 big leeks
  • salt
  • 3 tbsp raisins
  • 4 tbsp dry sherry
  • 2 eggs
  • 200 ml cream
  • pepper (from the peppermill)
  • freshly grated nutmeg
  • 80 gr cashews (or other nuts)
  • 2 tbsp butter
  • 1 tsp currypowder
Clean leeks and cut in 8-10 cm pieces. Bring 1 liter salted water to the boil and cook leeks for 3 minutes (way too short for me, I would say; cook untill tender) rinse under cold water and drain well.
Preheat oven to 200 celsius, fan 180. Soak raisins in sherry and beat the eggs together with the cream. Season with nutmeg, salt and pepper.
Place leeks neatly in ovendish and cover with the beaten creammixture. Put in the middle of the oven and bake for 20 minutes.
Cut the cashews in chunks and fry in pan (no butter) untill you can smell them. Add 1 tbsp butter, let melt and add currypowder. Put the raisins with the sherry in the pan with the cashews , stir and bring to a boil.
Cover the leeks with this mixture and place the rest of the butter in small pieces on top of this. Put back in the oven for 5 minutes.
Great with some fresh white bread.

Love and bon appetit Amelie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk als je reageert!